STANDARD
KURIKULUM DAN PRESTASI TMK UNTUK SEKOLAH RENDAH TAHAP II: TAHUN 5
SISTEM
RANGKAIAN DAN DUNIA INTERNET
|
||
Standard
Kandungan
|
Standard
Pembelajaran
|
Tahap Penguasaan
& Standard Prestasi
|
1.0
Mengenal
Rangkaian Komputer
( 4 Jam )
|
1.
Menerangkan
konsep rangkaian
2.
Menerangkan
medium rangkaian: wayar dan tanpa wayar
3.
Menyatakan
kegunaan rangkaian
4.
Membuat
ilustrasi model rangkaian
|
1.
Menyatakan
maksud, kegunaan dan medium rangkaian
2.
Menjelaskan
medium wayar dan tanpa wayar serta 3 contoh kegunaan rangkaian
3.
Memilih
medium rangkaian yang sesuai mengikut situasi yang diberi
4.
Mengenalpasti
kelebihan penggunaan rangkaian dan kelebihan rangkaian wayar atau tanpa
wayar.
5.
Meramal
dan memberi justifikasi perkakasan lain yang boleh dirangkaikan berdasarkan
konsep rangkaian yang dipelajari dalam kehidupan seharian
6.
Melakar
satu model rangkaian di rumah yang menghubungkan 4 perkakasan secara kreatif
dan inovatif.
|
2.0
Memahami
Fungsi
Peranti
Rangkaian
Komputer
( 4 Jam )
|
1.
Menamakan
peranti rangkaian:
i.
kabel
rangkaian
ii.
kad
antaramuka rangkaian (NIC)
iii.
wireless
card/adapter
iv.
hab
v.
suis
(switch)
vi.
modem
vii.
penghala
(router)
viii.
Titik
Capaian Tanpa Wayar (Wireless Access Point)
2.
Menerangkan
fungsi peranti rangkaian
3.
Menilai
dan membanding keupayaan peranti rangkaian
|
1.
Menama
dan menyatakan fungsi peranti rangkaian yang dipelajari
2.
Menunjuk,
menama dan menyatakan fungsi 4 peranti rangkaian apabila diminta
3.
Memilih
peranti rangkaian yang perlu ada bagi menyediakan rangkaian wayar atau tanpa
wayar
4.
Mengenalpasti
kesan jika sesuatu peranti rangkaian tidak berfungsi
5.
Menilai
dan membentang hasil carian mengenai keupayaan sesuatu peranti rangkaian
6.
Melakar
peranti rangkaian masa depan yang mempunyai pelbagai fungsi secara kreatif
dan inovatif
|
3.0
Mengenal
Internet
( 8 Jam )
|
1.
Menyatakan
maksud Internet
2.
Menyenaraikan
perkhidmatan Internet
3.
Mencari
maklumat menggunakan pencarian Boolean (AND,OR), berfrasa(“ “) atau simbol ( *)
4.
Menyebarkan
maklumat menggunakan mailing list dalam
buku alamat e-mel.
5.
Mengelas
jenis laman web: komersial, peribadi, organisasi, hiburan, berita dan sosial
6.
Menyenaraikan
kebaikan dan keburukan Internet
7.
Menghasilkan
laman blog persatuan atau kelab secara berkumpulan .
|
1.
Menyatakan
maksud internet dan menyenaraikan perkhidmatan internet yang diketahui.
2.
Menyenaraikan
laman web mengikut kategori yang betul melalui carian yang dibuat.
3.
Mencari
laman web yang spesifik dengan satu cubaan dan menyebarkan kepada rakan
melalui e-mail
4.
Membuat
perbandingan antara 2 jenis laman web dan membuat pembentangan
5.
Membuat
penilaian terhadap kandungan bahan yang dimuat naik atau muat turun dari
aspek etika dan kesan terhadap diri dan masyarakat
6.
Menghasilkan
blog secara kumpulan yang mengandungi teks, imej dan hiperlink secara kreatif
dan inovatif
|
Wednesday, October 8, 2014
DSKP TMK Tahun 5
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment